Az eladás az feladás?
Kudarc helyett fejlődést jelenthet a cégeladás a kisebb távközlési szolgáltatóknak
Egy olyan témáról írunk, amiről ritkán esik szó, pedig valós jelenség Magyarországon. Rengeteg regionális vagy még kisebb távközlési szolgáltató van hazánkban, akik a gazdasági kihívások mellett napi mint nap szembesülnek a növekvő konkurenciával, küzdenek a fennmaradásért. A nagyobb szolgáltatók folyamatosan növelik területeiket, s ezzel a helyi szolgáltatók megfelelő erőforrások hiányában nem tudják felvenni a versenyt. Ilyen helyzetben az a kérdés merül fel, hogy vajon mikor érdemes inkább eladni a céget egy erősebb szolgáltatónak? A Haricomp 5 éve döntött úgy, hogy az internetszolgáltatás üzletágat a ZNET Telekom Zrt. számára adja el. A döntés nehézségeiről, előnyeiről és az azóta eltelt időről Harasztia Roland őszintén mesélt.
Ha Alfától Omegáig akarjuk nézni a ZNET és a Haricomp történetét, akkor először a Haricomp múltját kell megismernünk. Mivel foglalkozott a cég, hogyan kezdett el internetszolgáltatással foglalkozni?
A Haricomp kezdetben egy informatikai cég volt, rendszergazdai tevékenységet végzett vállalatoknak. Az első internetszolgáltatás iránti igények ügyfeleinktől érkeztek, akik jelezték, hogy bizonyos településeken nincs megfelelő minőségű szolgáltatás, szeretnék, ha a Haricomp valamilyen alternatívát nyújtana a helyszínen. Gyakorlatilag ez motivált minket arra, hogy a cégünk internetszolgáltatással is bővítse a portfólióját. A legelső településünk Vajszló volt. Mi nagyon hittünk a technológiában, de persze az elején, még esett-kelt a hálózat. Az első két hónapban nem is kértünk a szolgáltatásainkért havidíjat. Persze ez hamar változott, kitapasztaltuk a technológiát és megoldottuk a problémákat.
Az első két évben nem a céges, hanem a lakossági szolgáltatásokat kellet kiszolgálni, s próbáltuk növelni a lefedettségi területünket. Elsősorban mi Pécs és vonzáskörzetében gondolkodtunk, de a peremterületeken működő cégek, akik számára nehézséget okozott a megfelelő távközlés biztosítása idővel elkezdtek megkeresni minket.
Hogyan találkozott először a Haricomp a ZNET-tel?
Az első ZNET antennákat 2014-ben láttam meg az egyik legforgalmasabb pécsi út mellett. Rögtön elkezdtem gondolkozni valamilyen közös együttműködésen, de persze még nem tudtam, hogy konkrétan milyen irányt vesz majd a történet. Próbáltam minél több információt szerezni arról, hogy mivel is foglalkozik pontosan a ZNET, ki áll a cég mögött.
Zuber Gyulával először egy rendezvényen találkoztam, később pedig volt alkalmunk együtt is dolgozni. Egy nagyon nyílt embernek ismertem meg, őszintén beszélt a folyamatban lévő projektjeiről, terveiről.
A Haricomptól az internetszolgáltatás üzletágat a ZNET 2015-ben vásárolta meg. Roland, mikor meghoztad ezt a döntést, mi volt a legnehezebb benne?
Maga az eladás egy lelki folyamat. Nekem a legnehezebb az volt, hogy el kellett engedni a gyerek kezét. A Haricomp internethálózata egy sajátmagam által létrehozott rendszer volt, és ennek az elengedése megviseli az embert. Aztán az első tárgyalások után kiderült, hogy nincs okom aggodalomra.
Úgy állapodtunk meg, hogy ugyan papíron már nem lesz az én tulajdonom, de a gyakorlatban mégis én fogom irányítani a déli régió mindennapjait, én kezelem majd a hálózatot. Ez segített a döntésben.
Biztosan végigpörgetted magadban a pro és kontra érveket. Mire jutottál, milyen előnyei voltak az eladásnak?
Míg a Haricomp tulajdonában volt az internethálózat, teljesen a magam ura lehettem. Viszont ez az önállóság óriási felelősséggel is jár. Az eladással ez a felelősség lekerül, de innentől egy csapatnak a részévé kell válni. Az ember azt gondolná, hogy ez a függetlenség teljesen megszűnik, de valójában mégsem így történt, hiszen Gyulától sok mindenben szabad kezet kaptam. Ráadásul egy szakmailag felkészült, professzionális csapat részévé válhattam. Valójában nem gondolkoztam sokáig a döntésen.
Sok kisebb szolgáltató küzd a konkurenciával, a fejlődés korlátaival. Voltak olyan piaci nehézségek, amelyek megerősített téged abban, hogy az eladás a legjobb, amit tehetsz?
Abban az időben volt egy állandó helyi konkurenciánk, illetve egy multicég szorítását is éreztem. Ráadásul ekkor jelent meg a ZNET Telekom is a területen, így még jobban nőtt a nyomás. Úgy éreztem, hogy a Haricomp elérte a teljesítőképességének a határát. A további növekedéshez jelentős pénzügyi beruházásra és jóval nagyobb humánerőforrásra lett volna szükség. A növekedést a ZNET-tel közösen viszont el tudtam érni, sikerült az eladás után a hálózatot jelentős mértékben fejleszteni.
A két cég nyilván különböző folyamatokkal, cégkultúrával rendelkezett. A belső változásokhoz hogyan sikerült alkalmazkodni?
A ZNET műszaki topológiája nem volt ismeretlen, hiszen korábban dolgoztunk együtt alvállalkozóként a céggel. A műszaki átállás így kb. egy hónap alatt meg is történt. Gyula elmondta, hogy miképpen szeretné fejleszteni, átalakítani a hálózatot, hogy magasabb minőségű szolgáltatást tudjunk a területen nyújtani nagyobb ügyfélszámnak. A hálózat végül ennek az elgondolásnak a jegyében közösen, a ZNET-es kollégák segítségével került átépítésre.
Szerencsére a munkatársainkkal meg volt a bizalom, így ők nem vonták kétségbe a döntésünket. Természetesen ZNET-esként folytathatták tovább a közös munkát. A cégen belül nem nagy a fluktuáció, például az a 3 ember, aki a Haricomptól került át a ZNET-hez, azóta is velem dolgozik.
A céges folyamatok persze különböztek, de ezt alkalmazottak kevésbé érezték meg. Az ő életükben az eladás inkább pozitív változást hozott: céges autó, profi felszerelés, magasabb bérezés, képzések. A ZNET-nél azt tapasztaltam, hogy a munkatársak, a csapat a cégvezetésnek is fontosak.
Mit adott a Haricompnak a ZNET, ami az összeolvadás nélkül nem ment volna?
Visszatekintve az elmúlt 5-6 évre azt látom, hogy egy olyan csapat részévé váltunk, ami távlatokat nyit előttünk. Ebben nagy szerepe van Gyula személyes jelenlétének, hiszen egy mély szakmai tudással rendelkező, inspiráló személyiség. A személye nagy hatással volt arra, hogy elinduljunk a közös úton.
Ha a távlatokról beszélek, akkor arra gondolok, hogy nagyobb projektekben tudunk részt venni, nagyobb területen tudunk kiszolgálni, magasabb minőségben. Ez a ZNET nélkül nem ment volna, a cég adta a hátteret, hogy a befektetett munkánk ki tudjon teljesedni.
Szerinted miért fontos az, hogy összefogjanak a kisebb szolgáltatók?
Ahhoz, hogy nagyobb projektek beindulhassanak, országos szolgáltatóvá kell válni. Az összefogás azért fontos, mert a szolgáltatók, akik nem tudnak nagyra nőni, azok előbb-utóbb mindenképpen egy másik szolgáltató alá kénytelenek besorolódni. Elérik a korlátjaikat, növekedés helyett a zsugorodás vagy stagnálás veszi kezdetét. Ha egy szolgáltató úgy dönt, hogy eladja a céget egy nagyobb vállalatnak, akkor érdemes tudatos döntést hozni. Olyan céget választani, ami magyar, célja a fejlesztés és hisz az együttműködésben. Ráadásul a közös munka gazdasági eredményét nem egy másik országban fogja kamatoztatni. A ZNET ezt mind biztosítja, a hálózatunk folyamatosan fejlődik, amit jó látni.
A ZNET-tel való összefogás eredménye, hogy rengeteg olyan projektben tudtunk már részt venni, ahol országos cégeket kellett ellátni távközlési szolgáltatással. Én egy percig sem bántam meg a döntést, és azt, aki a ZNET-tel közös utat választja, csak bátorítani tudom az elhatározásában.
Ha szeretne Ön is technológiailag fejlett, megbízható internethálózatra váltani, rendelje meg a ZNET Telekom lakossági és üzleti szolgáltatásait a www.zt.hu oldalon vagy hívja a 1277-es telefonszámot!
2021.08.08